Varför löpning?

image464
Notera: ny kategori!! Under Mia tränar kommer man att kunna hitta lite allt möjligt som har med träning och hälsa att göra. Mycket pepp och inspiration och många tips som rör träningsglädje. Kanske även ett och annat hälsosamt recept! Självklart blir det mycket löpning i denna kategori eftersom jag själv är så inne på det. Jag kan tänka mig att det finns flera som, när jag euforiskt beskriver det senaste löppasset, undrar vad det är för kul eller bra med löpning egentligen. Det verkar ju mest jobbigt, enahanda och trist kanske ni tänker. Eller också kanske ni tänker att det kanske inte vore så dumt att testa?


Själv har jag blivit helt biten av det här med löpning. Ofta går jag och längtar en hel dag när jag vet att jag ska ge mig ut och springa på kvällen. :-) Det kan ta en period av träning innan man känner så, men när man väl gör det känns det nästan som en seger tycker jag. Man får ju så mycket tillbaka när man tränar löpning. Här är nio starka skäl till att köra igång med löpning:

- Förbättrad kondition
Man orkar mer i vardagen och blir inte superflåsig efter att ha sprungit för att hinna med bussen eller av att gå i trappor.

- Bättre motståndskraft - mer sällan sjuk!
Löpning stärker kroppens immunförsvar, vilket bla innebär att löpare är mer sällan förkylda. Dessutom är det ju faktiskt så att man är starkare och återhämtar sig bättre om man är vältränad! Det kan vara bra om man hamnar på sjukhus för en operation eller liknande.

- Gladare och mer harmonisk
När man springer ökar mängden endorfiner i blodet, vilket innebär att humöret får en kick! Dessutom bidrar löpning till att driva bort stress, ångest och nedstämdhet. Det här är en av de starkaste anledningarna till att jag löptränar. Jag kan vara ledsen, arg eller orolig, men det slår nästan aldrig fel - när jag kommer in efter en löprunda känner jag mig mer harmonisk! Jag tycker också att det känns som om humöret i allmänhet påverkas då jag löptränar. Jag känner mig lugnare och gladare men samtidigt energisk och pigg, en oslagbar kombination!

- Kreativt tänkande
Under en löprunda går man efter ett tag in i ett "omedvetet tillstånd" där andningen känns friare och hjärnan arbetar lättare. Möjligheterna till kreativ problemlösning ökar helt enkelt!

- Starkare benstomme
Regelbunden löpträning ger starkare muskler och benstomme och bidrar även till att förebygga benskörhet.

- Lättare att komma i form
Vill man åt eventuella bilringar eller diverse valkar är löpning toppen. Musklerna stramas upp och fettprocenten i kroppen sänks, vilket innebär mer slimmade konturer!

- Bättre självbild
Löpning kan bidra till en bättre självbild, både kroppsligt och själsligt. Man känner sig mer samspelt med sin kropp och känner glädje och stolthet när man märker hur man orkar mer och mer.

- Friskare hjärta
Regelbunden löpning minskar risken för blodpropp i hjärtat och andra hjärt- och kärlsjukdomar.

- Det är roligt!
Sist men inte minst - löpning är kul!! Det är härligt att komma ut i friska luften och få en massa intryck, och det är underbart att känna glädjen över att orka upp för en backe som man kanske inte orkat med tidigare. Det är en ljuvlig känsla att springa längs en vacker väg, lyssna på peppande musik och känna sig stark och frisk. Dessutom är löpning lätt att variera - du bestämmer själv vart du vill springa, hur fort du vill springa, om du vill springa vissa bitar och gå vissa bitar... Löpning är frihet!!!


Fortfarande inte riktigt övertygad? Nästa gång tänkte jag komma med lite mer konkreta tips hur löpningen kan bli ännu roligare!

image465

Källor: Löparens nya handbok, Runners World nr 7/07 samt egna erfarenheter!

Bilder från
Ellos samt Stadium


Kommentarer
Postat av: Nina

Löpning är en perfekt träningsform och är dessutom billigt!

Postat av: Marina

Löpträning är riktigt kul och en suverän träningsform!

2008-01-23 @ 20:11:17
URL: http://wondrous.blogg.se
Postat av: Malin S

Tack för ett superbra inlägg =D
Jag vill jättegärna känna samma som du vad gäller löpningen. Jag sprang mycket när jag var typ 19 år och kommer ihåg flera av de bitar du beskriver som fördelar. Men, problemet nu är att jag har svårt att komma igång. Har du några tips till en som har typ medelpass på Friskis & Svettis - kondition =) ??
Kram

2008-01-23 @ 20:34:08
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se
Postat av: Emelie

Nja.. jag skulle vilja bli övertygad- men löpning är verkligen bland det vidrigaste som finns! haha...
Nää, men jag måste ha någon som piskar och skriker på mig annars ger jag upp!
Kan möjligtvis tänka mig att damma av löparskorna när vårsolen tittar fram....kanske.
Kram

2008-01-23 @ 20:39:01
URL: http://emmi82.blogg.se
Postat av: anna

jag gillar också att springa pch pressa mig själv till att komma in i en andra andning=)

kanske beror mitt kreativa flow på löpningen?

fast nån positiv kropsändring har jag inte märkt..snarare tvärtom..hehe =(
kram

2008-01-24 @ 00:25:58
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Sweetheart

Vara ute och springa är otroligt skön, och man mår så bra efteråt! Dock är jag bra dålig på att komma iväg... ;)

2008-01-24 @ 09:48:56
URL: http://graceful.blogg.se
Postat av: Linda

Kul kategori! Jag får ju sån kramp i hålfötterna när jag ska ge mig på löpningen. Vad tror du attt det kan bero på? Jag måste träna upp konditionen lite för pojkvännens släkt ska börja ha ett årligt lopp i vår! Hur ska det gå kan man undra!

2008-01-24 @ 19:34:36
URL: http://lindajohannacaroline.blogg.se
Postat av: Madde

Tack för ett superbra blogginlägg Mia!! :D Nog visste jag att löpning är bra för förbättrad kondition och att man blir glad, men oj vad mycket man får ut av löpning! Själv tycker jag även att spinning är kul träning! :D Kram!

2008-01-24 @ 21:09:30
URL: http://maddesmode.webblogg.se
Postat av: Helena

Ett mycket bra inlägg, jag hatar att löpträna, men efter att ha läst detta så kanske jag får omvärdera.
Hoppas att din dag har varit bra :)

2008-01-24 @ 21:33:51
URL: http://www.tindrasgarderob.blogg.se
Postat av: Modesty Mia

Nina: Ja, visst är det perfekt!? :)
Marina: Håller med dig till 100%!
Malin: Tack tjejen, vad glad jag blir! Ja, det är ju det där med att komma igång. Har man kommit in i det lite så känns det ju mycket lättare. Absolut, mer tips kommer inom kort!! Kram!
Emelie: Haha, oj då!:) Jo, det kanske inte är så lockande nu, i ruskväder. men en frisk och solig vårdag... Ska nog försöka övertyga dig också, haha!:)
Anna: Vad härligt! Låter toppen, andra andningen är hur skön som helst, när allt bara flyter på...:) Kram!!
Sweetheart: Ja visst mår man bra efteråt, jag brukar känna mig som en ny människa!:)
Linda: Vad roligt att höra att du uppskattar kategorin! Hm, angående dina fötter: jag undrar om du har rätt sorts skor? Du kanske har höga fotvalv och behöver inlägg i skorna? Det finns jättebra att köpa, de hjälper dig att ta fram rätt sort i välsorterade sportaffärer. Superviktigt att ha rätt skotyp, du kanske inte har skor som är tillräckligt uppbyggda vad gäller stötdämpning?
Madde: Nej men Madde, vad glad jag blir! Tack! Löpning är en underbar träningsform!! Kramis!
Helena: Tack så mycket! *glad* Det tycker jag du ska göra... jag kommer att lägga ut lite kom igång-tips!:) tack, det var en bra dag igår, och nu är det så skönt att det är freeedag!:)

2008-01-25 @ 08:41:55
URL: http://modestymia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback